Søk
  • Ole-Petter

Vanesett for varig suksess - Vane 2 av 6. SKAPE ENERGI

Oppdatert: jan. 7

En viktig forutsetning for å prestere på et høyt nivå er å skape og beholde energi.

Å lade batteriene hver dag.


Her er noen viktige bidrag for å få dette til:


Når du går inn i en ny situasjon og i overganger mellom ulike aktiviteter er det nyttig å

- Stoppe opp, roe ned, slippe løs og fokusere på pusten – her og nå.

- Sette intensjon, det vil si å bestemme deg for hva du vil ha ut av situasjonen du går inn i.


Få fram glede/entusiasme

- Finne noe som kan begeistre deg i dag.

- Være bevisst på det som kan skape negativt stress og se for deg hvordan du kan takle det.

- Være bevisst på ANT – Automatiske Negative Tanker og unngå å la dem prege dagen.

- Søke etter og forvente positive resultater av det du gjør.

- Tenke over om det er noen du kan overraske med en takk, en gave eller et øyeblikk med positiv oppmerksomhet.

- Bruke positive triggere det vil si vaner og innganger som skaper glede og entusiasme for eksempel:

- Dørkarm – inn i et nytt rom: du kommer til å finne noe godt i dette rommet.

- Berøring – håndtrykk eller klem når du hilser på.

- Gave – se på det positive du opplever som en gave.

- Det jeg er takknemlig for – samle opp og gjerne skrive ned.

Gjøre gode valg for helsa di.

- Ha gode treningsvaner – forbedrer både fysisk og mental energi, løfter humøret og øker evnen til å lære.

- Ha gode mat og drikke vaner – sunn mat og drikke er godt drivstoff for kropp og hjerne. Spise til du er mett og ikke mer.

- Sove 7-8 timer hver natt – unngå skjermer rett før du legger deg, riktig temperatur og legge deg til omtrent samme tid. God søvn renser hjernen, gir kroppen hvile og gjør at du får bearbeidet tanker og opplevelser.


Videreutviklet fra boka High Performance Habits - Brendon Buchard

0 visninger

Tlf: 93006328

©2018 av instabooks.no