Søk
  • Ole-Petter

Vanesett for varig suksess - vane 6 av 6. VIS MOT










Påstander

Å vise mot er tett knyttet til prestasjoner på høyt nivå. Du viser mer mot når du er glad.

Mot er smittsomt når noen viser det.

Det handler om å kunne handle selv om du er usikker og redd. Å trene og få mer erfaring i ulike situasjoner gjør deg mindre redd.


Ulike typer mot:

  • Fysisk mot…. Utsette seg for fysisk fare for å nå et mål

  • Moralsk mot.. Støtte andre eller tåle å ha det vanskelig fordi du tror på at noe er rett. Det riktige å gjøre.

  • Psykologisk mot.. Overvinne din egen frykt, usikkerhet og angst.

  • Daglig mot… beholde positiv holdning eller handle når du står overfor stor usikkerhet.

Det viktige er å finne ut hva å vise mot betyr for deg og starte å vise det.


Mot er motstand mot og mestring av frykt, ikke fravær av frykt.

Mark Twain.


Hjelpemidler/øvelser:


Hedre kampen:

Sett pris på at du skal kjempe/jobbe for det – unngå å gi deg når motstanden/motgangen kommer.

  • Hvordan skal vi engang tenke på det som er vanskelig dersom vi hele tida forteller alle å gjøre det som er lett?

  • Det er når du kjemper for noe at du virkelig setter pris på de gangene du lykkes med det.

  • Forvent kampen, ønsk den velkommen og bruk den til å yte enda litt mer.

  • Ta utfordringene som kommer og jobb med dem.


Del dine sannheter/dine meninger og ambisjoner.

  • Stå opp for den du er.

  • Ikke la kritikerne stoppe din overbevisning og dine drømmer.

  • Tør å tenk stort og si det.

Jeg har tenkt å ……… fordi jeg har som mål/har et stort ønske om å……………

For å være enda mer meg selv hver dag vil jeg starte med å…

Hvis noen ler av meg når jeg deler vil jeg bare…..

Min store drøm er å….


Bare de som risikerer å gå for langt har mulighet til å komme så langt det er mulig.

T.S. Elliot


Finn noen eller noe å kjempe for.

  • Jeg ville gjøre det for ham/henne.

  • Ingen andre så ut som de brydde seg så jeg gjorde det.

  • Jeg ønsker å sette et positivt fotavtrykk, så jeg har bestemt meg for å gjøre det.

  • Det jeg tror på krever at jeg…

  • Hvilke avgjørelser kan jeg ta for å vise at jeg tror på noe mer enn meg selv?

  • Hvem trenger meg og hvordan kan jeg hjelpe den eller de i tida framover?


Mer i neste blogg om det å ta vare på suksess og fallgruver.


Videreutviklet fra boka High Performance Habits - Brendon Buchard

0 visninger

Tlf: 93006328

©2018 av instabooks.no